Türk Siyaseti ve Türkiye Siyasi Tarihi - Video Projesi - Türk ve İslam Tarihi - Türk Dna'sı

MİT Kaliteli Yönetici Sıkıntısı Çekiyor

Turgut Özal ve Kenan Evren'in Türkiye'miz içinde kurduğu Amerikan örgütlenmesi Tansu Çiller ile birlikte dahada güçlendirildi.

MİT Kaliteli Yönetici Sıkıntısı Çekiyor

Mesajgönderen TurkmenCopur » 02 Oca 2011, 19:23

MİT KALİTELİ YÖNETİCİ SIKINTISI ÇEKİYOR

MİT'in nitelikli ajandan daha çok, uzun yıllar sıkıntısını çektiği en önemli yönetsel sorun, nitelikli ve istihbarat olayını kavrayabilmiş yönetici problemidir. Bu uzun yıllar asker gölgesinde ast-üst, terfi-tayin ikilemi arasında bir türlü çözümlenememiştir. Bu açmaz 1994 yılından sonra kırılmıştır. Teşkilat şemasında 1995'e kadar ki yapılanma şu şekilde oluşmuştur.

Müsteşar en tepededir. Yetkileri mutlak ve tartışmasızdır. İç hizmet yönetmeliği her konuda onu en etkin kişi kılmıştır. MİT'in sorumlu olduğu kişiler ve makamlar ise Cumhurbaşkanı, Başbakan, Genelkurmay Başkanı ile Milli Güvenlik Kurulu ve Genel Sekreteridir .Onun altında ise ona karşı sorumlu bulunan isteğe uygun olarak doldurulan ve sayısı belirlenen Müsteşar Yardımcılıkları bulunmaktadır. Bunların altında ise İç İstihbarat, Dış İstihbarat, ETİ olarak adlandırılan Elektronik İstihbarat - Bilgi İşlem- Dökümantasyon, Pisikolojik İstihbarat, İdari İşler olarak adlandırılan diğer birimlerdeki Genel Müdürlük statüsündeki Başkanlıklar ile yine aynı konumda bulunan Bölge Başkanları bulunmaktadır. Bunların dışında ise Ekonomik İstihbarat Başkanlığı gibi ihtiyaca göre şekillenen ve yapıları ile sayıları belirlenen Daire ve Şube Müdürlükleri oluşturulmuştur.

MİT yasasıyla bir de Milli İstihbarat Koordinasyon Kurulu çalışmaya başlamıştır. MİT Müsteşarı'nın Başkanlığında Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri veya Yardımcısı, MAH Dairesi Başkanı (İstihbarat Başkanı), Genelkurmay İstihbarat Başkanı veya Yardımcısı ile bakanlıklardan gelen istihbarat uzmanı görevlilerden, diğer istihbarat birimlerinin temsilcilerinden ve MİT Müsteşarı'nın toplantıya çağıracağı kişilerden oluşan kurul, durum değerlendirmesi yapıp, strateji belirlemektedir. Ancak bu kurul çok önemli işlevlerin yerine getirilmesi ve istihbaratın değerlendirilmesi açısından yaşamsal önem taşımasına karşın, 1992 ile 1995 yılları arasında toplantılara katılanların ilgisizliği - yetersizliği nedeniyle toplanamamıştır. Bu tarihten önce yapılan toplantılarda da yetki ve statüko tartışmaları yüzünden uygun kişilerin katılamaması nedeniyle yine sonuç alınamamıştır.Bu kurum çalıştırılmazken, İçişleri Bakanlığı bünyesinde oluşturulan bir değerlendirme kurulu, ilgisiz ve yetersiz kişilerin katılımı ile bu boşluğu doldurmaya kalkmıştır. Sonuç ise Türkiye'nin istihbarattaki koordinasyon eksikliği ve zaafını ortaya çıkarmıştır. Buna en acı örnek Elazığ ve Bingöl arasında yitirdığimiz 35 erimizdir.

Bingöl'de PKK'lıların yol kesme eyleminde bulunacakları önceden haber alınmıştır. Eylem haberi Bingöl'e eylem için gizlice geçmeye çalışan bir terörist'in Genç köprüsünde açlıktan fenalaşması sonucu ele geçmesi üzerine yapılan sorguda öğrenilir. 35 erimizin öldürülmesi olayından bir hafta önce gelen bu bilgiye göre Elazığ, Palu İlçesi kırsalında 300 civarındaki PKK militanının Bingöl yöresine geçerek, Üçkaya, Haziran, Aşağıköy, Kurudere ve Atapark Köyleri civarındaki mezralarda barınmaya başlamışlardır. Hatta bu gruptan kişilerin ellerindeki silahlarla birlikte hangi evlere gelerek yiyecek aldıkları dahi saptanır. Bingöl İstihbarat Şube Müdürlüğü 21.3.1993 gün ve 93/135 Sayılı yazısıyla haberi (A) teyitli olarak, yani kesine yakın bir kaynaktan öğrendiğini belirterek, ilgili birimlere bu arada il jandarma komutanlığına ve güvenlik komutanlığına bildirir. Ayrıca 24.5.1993 gün ve 341 sayılı Emniyet Genel Müdürlüğü günlük istihbarat bülteni ile teyitli haber olarak ilgili makamlar haberdar edilir. Yani olaydan önce istihbarat organları bunu haber alıp, icra organlarına bildirmiş olmasına rağmen, önlem alması gerekenler buna kulak asmayıp, iyi değerlendiremedikleri için üzücü katliam gerçekleşmiştir. Kesileceği belirtilen yola çıkarılan askerlerin ellerine silah, yanlarına koruyucu ve üstlerine güvenlik talimatlarında yazılı olan ve uyulması emir gereği bulunan koruma amaçlı helikopter dahi verilmemiştir. Bunun tek nedeni istihbaratın değerlendirilememesi ve gerekenlerin gerektiği zaman yapılamamasıdır. Birimler arası koordinasyonsuzluk hat safhadadır. Çünkü ilgili koordinasyon kurulu çalıştırılamamaktadır. İstihbaratın nasıl değerlendirileceği bilinememektedir.Oysa dünyada istihbarat alanında en önemli olay alınan bilginin gereğinin yerine getirilmesidir. Bu da ancak koordinasyon ve karar alma mekanizmalarının sağlıklı çalıştırılmasıyla sağlanabilir.Bu da ne yazıkki Türk istihbarat birimlerindeki en temel eksik olarak orta yerde durmaktadır.

1965 yılında çıkartılan yasa MİT içindeki yeni düzene ayak uydurma ve teşkilatlanma çabaları arasında yürürlüğe girmiştir. Yasa 1983 ardından da 1995 yıllarında yapılan değişikliklere kadar aynı kalmıştır.

Kaynakça
Kitap: MİLLİ İSTİHBARAT TEŞKİLATI
Yazar: TUNCAY ÖZKAN
Kullanıcı avatarı
TurkmenCopur
Genelkurmay Başkanı
Genelkurmay Başkanı
 
Mesajlar: 13985
Kayıt: 29 Eki 2010, 17:26

Dön 1993-1996: Cumhuriyetimizin 5. İhanet Dönemi

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 0 misafir