Türk Siyaseti ve Türkiye Siyasi Tarihi - Video Projesi - Türk ve İslam Tarihi - Türk Dna'sı

Yargı'da Temel Sorunlar

Seçim İçin Ön Hazırlık ve Girişimler – Bölüm 2

Burada Türk Yargısı ve Demokratik Sistemi'nin Nasıl Siyasallaştırıldığı hakkında önemli başlıklar bulabilirsiniz.

Yargı'da Temel Sorunlar

Mesajgönderen TurkmenCopur » 01 Eki 2011, 04:01

YARGIDA TEMEL SORUNLAR

Seçim İçin Ön Hazırlık ve Girişimler – Bölüm 2


2010 HSYK seçimine "dereyi görmeden paçaları sıvayarak" yaklaşmak gerekiyordu kuşkusuz. Başka deyişle, henüz HSYK seçimleri yasallaşmadan hazırlanmaktan başka çare yoktu. Çünkü Anayasa değişikliğinin hemen ardından çok kısa bir sürede yeni HSYK'nın oluşturulması da bir anayasa kuralı olarak belirlenmişti. Bu süre tabiî ki "dereyi önceden görenler" için bir "oldu-bitti süresi"ydi ve sürece belirli bir ânında katılmak isteyenler açısından ciddî sorunlar doğuruyordu. HSYK aday adaylarının göz açıp kapayıncaya kadarki bir süre içinde kendi adaylıklarını pekiştirmeleri ve bunu yaygın bir kabule dönüştürmeleri gerekiyordu. Fakat bu pek mümkün değildi. Çünkü yargıda seçim eğilimlerini gerçek bir tercihe dönüştürecek bir "kamu alanı" zaten yoktu. Böyle bir durumda "kişisel tanınırlıklar" öne geçiyordu. Fakat "popülarite"nin imkânları da çok sınırlıydı. Tanınan ve popüler olmuş isimler hakkındaki bilgiler de yaygın bir güven uyandırma potansiyeli bakımından çok kıt bir seviyedeydi. Bu durum, HSYK aday adaylarını hızla ilerleyen bir trenin içinde savrulurken şaşkınlık içerisinde tutunacak dallar aramaya yöneltmekten başka bir sonuç doğurmadı. Nihayetinde bırakın önceden "paçaları sıvamayı", hem dereyi kurup hem de üstünden trenle geçmeye hazırlananlar dışındaki tüm taraflar açısından HSYK seçimlerine hazırlanma ve girişimlerde bulunmak konusundaki stratejik ve taktik tüm meseleler tamamen belirsizliğe mahkûm bir durumdaydı.

Diğer yandan hâkim ve savcılar hangi adayları neye dayanarak seçeceklerdi? En önemli soru buydu. Ama sorunun hiçbir ciddî cevabı yoktu. Çünkü, ortada "demokratik bir tercih" yapmayı mümkün kılacak bir temsil zemini yoktu. Adaylar, seçmenlere dair neyi temsil edeceklerdi? Seçmenler adaylardan neyi bekleyeceklerdi? Ve seçmenler, seçim sonrasında üyelerle ilişkilerini hangi program ve ilkeler üzerinden yürüteceklerdi? Üyelerin sorumlulukları neler olacaktı? Bir seçimi seçim ve bir demokrasiyi demokrasi yapan bu en temel ve minimum sorular seçim sürecinin tamamen dışında bırakılmış durumdaydı.

Seçmenler ile adayların karşılıklı buluşacakları bir "seçim alanı", tercihi belirleyecek bir temsil ve vekâlet metni-zemini olmadığında seçmenler açısından rasyonel sorular farklılaşıyordu:

"Seçimi kim kazanabilir?" ve artık belli olan bu iktidar dönüşümünden "Ben ne kazanabilirim?" soruları belirleyici bir hale geliyordu. Bunun kaçınılmaz sonucu ise büyük güçlerin ve özellikle de yerel adliyeler bakımından Adalet Bakanlığı bürokrasisinin öne geçmesiydi. Bir başka sonuç ise bu seçimin bir seçim olmaktan çıkmasıydı.

Doğrudan yargıya dair bu özgül meselelerin dışında daha genel bir başka önemli sorun ise, halkın ve yurttaşların, yargının demokrasi tecrübesi ile olan doğrudan ilgisine ve toplumun bu noktadaki çıkarlarına vurgu yapmak gerekliliği ile ilgiliydi. Bu anlamda, yargıdaki seçimin, bütün dinamikleri ve sürecin işleyiş pratikleri ile birlikte, yargıç ve savcıların sadece kendi meslekî dünyalarının içinde saklayabilecekleri ve saklamaya haklan olduğunun kabul edildiği bir geleneksel taassuptan kurtarılması da gerekiyordu. Toplumun ve yurttaşlarımızın yargıdaki seçimlerin yapılış biçimi ve süreçleri konusunda sorgulama ve denetleme haklarının öne alınması da bir başka ve başa çıkılması gereken sorun olarak belirginleşiyordu.

Kaynakça
Kitap: Yargı Meselesi Hallolundu! Yargıçların "Eşekli Demokrasi" ile İmtihanı
Yazar: Orhan Gazi Ertekin
Kullanıcı avatarı
TurkmenCopur
Genelkurmay Başkanı
Genelkurmay Başkanı
 
Mesajlar: 13983
Kayıt: 29 Eki 2010, 17:26

Dön Türk Yargısı ve Demokratik Sistemi Nasıl Siyasallaştırıldı?

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir