Türk Siyaseti ve Türkiye Siyasi Tarihi - Video Projesi - Türk ve İslam Tarihi - Türk Dna'sı

Ro Ro Gemileri

bölüm 14

Burada Turgut Özal Ekonomisinin Perde Arkası hakkında önemli başlıklar bulabilirsiniz.

Ro Ro Gemileri

Mesajgönderen TurkmenCopur » 12 Ağu 2011, 19:29

RO RO GEMİLERİ

1981 yılında Maliye bürokrasisi ve Ekonomik Kurul'la birlikte Turgut özal'ın da çok zamanını alan konulardan biri, iki adet Ro Ro gemisi oldu. Bir özel şirket, Norveç'ten kredili olarak satın aldığı iki adet geminin taksitlerini ve faizini ödeyememişti. Şirket daha sonra Norveçlilerle yeni bir ödeme planı üzerinde anlaşmış, ancak yine ödeme yapamamıştı. Paralarını alamayan Norveçliler ise, Türk bayrağı altında çalışmakta olan iki gemiye birden, anlaşmada yer alan şartlar uyarınca el koyacaklarını bildirmişler ve bu konuda gerekli girişimleri başlatmışlardı.

Olay Ankara'da duyulunca ortalık birbirine girdi. Şirketin sahipleri arasında bazı etkili kişiler de vardı. İş, Başbakan Ulusu'ya aksetti.. Konuyu çözümlemek amacıyla. Ekonomik Kurul birkaç kez toplandı. Turgut Özal'ın da «çok yakından» ilgilendiği sorunun çözümü için en üst düzeyde devlet kuruluşları devreye girmişti. Yoğun ve sürekli toplantılar yapılıyordu. Borçların ödenmesi için birkaç yüz milyon lira para lazımdı..

Bir gün, Maliye Bakanlığı'na Denizcilik Bankası'na 370 milyon lira ödenmesi için bir emir geldi ve bu para ödendi. Ancak daha soma gelen Ekonomik Kurul kararından, bu paranın gemilerin sahibi olan özel şirketin borcu için kullanılacağı ortaya çıkıyordu.. Hazine Genel Müdürü Aydemir Koç'un bu işe aklı yatmamıştı.. Nazif Kocayusufpaşaoğlu'na gitti..

— Yahu arkadaş, biz şimdi devlet olarak bu özel şirketin borcunu üstlenirsek yarın başka şirketlere nasıl «Hayır» diyeceğiz? Bunun sonu gelir mi?

— Bunların asansörleri 40 ton kaldırıyor. Stratejik gemilerdir. Türk bayrağından çıkmamaları gerekir...

— Bu borçları üstlenelim ama, gemileri devlet alsın. Kaldı ki, bu kadar parayı bir özel şirkete Denizcilik Bankası aracılığı ile bile olsa nasıl veririz? Bunun bütçede ödeneği yoktur.. Programda yeri yoktur. Ben parayı Başbakanlığın emrine vereyim, Başbakanlık örtülü ödenekten versin..

— Ekonomik Kurul böyle karar verdi. Artık değişmez.

— Ekonomik Kurul tavsiye kuruludur. Maliye Bakanlığı'nın bütçe ödeneklerine karışma yetkisi yoktur.

— Kardeşim sen uzatma.. Bunlar büyük adamların isteği..

— Arkadaş, maksat kanunsuz bir iş yapmayalım. Korkmakla ilgisi yok.

Aydemir Koç daha soma, Maliye Bakanı Kaya Erdem'e gitti..

— Sayın Bakanım, siz bizim aramızdan gelmiş birisiniz. Bu işleri en az bizim kadar bilirsiniz. Böyle şey olmaz. Maliye olarak çok güç durumda kalırız. Bu gemilerin Türk bayrağı altında bırakılması çok kolaydır. Parasını öderiz ve mülkiyet devlete geçer. Ama ben Maliye olarak özel bir şirketin borcunu nasıl öderim?

— Haklısın da Aydemir, başka çare yok.. Olay böyle gelişti maalesef..

Bunu izleyen günlerde, Ulaştırma Bakanı Necmi Özgür'ün odasında özal'ın da katıldığı birkaç toplantı yapıldı. Özal, kendi ilkelerine ters düşen bir biçimde, bu uygulamaya karşı çıkanları, bürokrasinin ünlü deyimiyle fırçalıyordu..

— Kardeşim siz ne yaptığınızı zannediyorsunuz? Bu gemileri devlet çalıştırırsa zarar edecektir. Bırakın şirkette kalsın.. Sonra borçlarını devlete öderler..

Aynı günlerde yapılan yoğun görüşmelerden sonra şirketin sahipleri de ikna edildi ve gemilerin Denizcilik Bankası'na devredilmesi konusunda protokol imzalandı..

Gemilere el koyma işlemini birkaç gün daha uzatmaları için Ankara'daki Norveç Büyükelçisi indinde Dışişleri Bakanlığı yetkilileri yoğun girişimler yapıyorlardı. Paranın ödenmesi gereken son gün bir bayram öncesindeki arife günüydü. Aydemir Koç Büyükelçi'ye gitti ve o gün bankaların kapalı olduğunu belirterek bayram sonrasına kadar yeni bir süre daha istedi.
Bayram bittiği gün, firmayı kurtarma çabaları yeniden başlatılmıştı. Aydemir Koç, bir kez daha Kaya Erdem'e gitti..

— Sayın Bakanım, ben istifa ediyorum.. Büyükel-çi'ye üç dört gün önce gidip devlet adına söz verdim.
— Aydemir telaşlanma, insan devlet adına gerekirse mahcup durumda da kalabilir..

Sonuçta, sözkonusu iki gemi 1981 yılı sonlarında Denizcilik Bankası'na geçti. Denizcilik Bankası da bunları DB Deniz Nakliyata verdi. Gemileri halen de devlet çalıştırıyor..

Bir özel şirketin borçlarını devlete ödettikten sonra gemileri o şirkete bırakmanın mümkün olmayacağı anlaşılmıştı..

Kaynakça
Kitap: Özal Ekonomisinin Perde Arkası: 12 Eylül
Yazar: Emin Çölaşan
Kullanıcı avatarı
TurkmenCopur
Genelkurmay Başkanı
Genelkurmay Başkanı
 
Mesajlar: 13983
Kayıt: 29 Eki 2010, 17:26

Dön Turgut Özal Ekonomisinin Perde Arkası

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir